Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Siemiatyczach działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2007 r., Nr 121, poz. 842, z późn. zm.);
- zarządzenia nr 1 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. Min. Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nr 3, poz. 3 );
- niniejszego regulaminu.
§ 2
- Regulamin Organizacyjny, zwanym dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Siemiatyczach oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład Inspektoratu.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- powiecie – należy przez to rozumieć powiat Siemiatycki;
- Powiatowym Lekarzu – należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii w Siemiatyczach;
- Zastępcy Powiatowego Lekarza –należy przez to rozumieć Zastępcę Powiatowego Lekarza Weterynarii w Siemiatyczach;
- Inspektoracie – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Siemiatyczach;
- Komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć zespoły, samodzielne stanowiska pracy oraz pracownie określone w § 11 Regulaminu;
- kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą zakładem, pracownią, zespołem a w przypadku zespołu ds. zdrowia i ochrony zwierząt oraz ds. bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych koordynatorów – starszych inspektorów weterynarii, a w razie ich braku inspektorów weterynaryjnych.
§ 3
- Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz.
- Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza.
- wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej;
- jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;
- wynikających z odrębnych ustaw.
- Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.
- Terenem działania Inspektoratu jest obszar powiatu.
- Siedziba Inspektoratu mieści się w 18-200 Siemiatyczach ul. Przechodnia 4
Rozdział II
Organizacja Inspektoratu
§ 4
- Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy, kierują koordynatorzy.
- W zespołach, o którym mowa w § 11 i 12, koordynatorem może być starszy inspektor weterynaryjny, a w razie jego braku inspektor weterynaryjny.
- Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
Rozdział III
Zasady realizacji zadań i kierowania pracą Inspektoratu
§ 5
- Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Powiatowego Lekarza.
- Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi;
- reprezentowanie Inspektoratu na zewnątrz, występowanie z wnioskami, projektami i opiniami wyrażającymi stanowisko Inspektoratu oraz składanie innych oświadczeń woli w sprawach Inspektoratu;
- wykonywanie obowiązków i uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu, zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisami odrębnymi, w tym ustalanie zakresów czynności pracowników Inspektoratu;
- udzielanie pisemnych upoważnień do wykonywania określonych czynności lub podpisywania pism oraz pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej;
- zapewnienie przestrzegania ładu i porządku, przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie.
§ 6
- W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza działalnością Inspektoratu kieruje Zastępca Powiatowego Lekarza.
- W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza Weterynarii i jego Zastępcy działalnością Inspektoratu kieruje pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza pracownik.
- Powiatowemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:
- Zespół do spraw zdrowia i ochrony zwierząt;
- Zespół do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych;
- Zespół do spraw finansowo-księgowych;
- Zespól do spraw administracyjnych;
- Samodzielne stanowisko do spraw obsługi prawnej.
- Zastępcy Powiatowego Lekarza bezpośrednio podlegają:
- Terenowe Punkty Wykrywania Włośni;
- Samodzielne stanowisko d.s. odkażania.
§ 7
- Koordynatorzy odpowiadają za:
- należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa;
- porządek i dyscyplinę pracy;
- merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.
- Koordynatorzy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Powiatowemu Lekarzowi do zatwierdzenia.
§ 8
- Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo, akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego, umów, porozumień oraz pism procesowych, powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą;
- koordynatora zespołu, z którego zakresem działania związany jest akt prawny;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść aktu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe;
- radcę prawnego pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym.
- Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą;
- koordynatora komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.
- Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:
- Powiatowy Lekarz lub jego zastępca lub osoba, o której mowa w § 14 ust. 2;
- Główny Księgowy lub jego zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza.
- Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.
§ 9
Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje (w tym decyzje administracyjne) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia których zostali imiennie upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.
§ 10
1. Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2.
2. Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu ustala w drodze instrukcji kancelaryjnej Powiatowy Lekarz.
Rozdział IV
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych
§ 11
- Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt należy:
- Pomoc Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii w zwalczaniu zakaźnych chorób zwierząt, w tym między innymi:
- przyjmowanie zgłoszeń o chorobach zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania i rejestracji oraz prowadzeniu dochodzenia epizootycznego celem potwierdzenia lub wykluczenia zgłoszonej choroby,
- prowadzenie czynności związanych ze zwalczaniem ogniska choroby zakaźnej.
- Nadzór nad przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych dla podejmowania i prowadzenia działalności nadzorowanej przez podmioty zajmujące się działalnością;
- Kontrola pracy lekarzy weterynarii wyznaczonych przez Powiatowego Lekarza Weterynarii do wykonywania:
- ochronnych szczepień i badań rozpoznawczych;
- nadzoru nad spędami i innymi miejscami gromadzenia zwierząt;
- badania zwierząt w obrocie wraz z nadzorem nad ich transportem i wystawianiem świadectw zdrowia;
- zadań koniecznych do likwidacji zagrożenia epizootycznego i epidemicznego.
- Opracowywanie i aktualizacja planów gotowości zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
- Nadzór nad handlem, importem i eksportem zwierząt;
- Prowadzenie rejestru nadzorowanych podmiotów;
- Pobieranie próbek do celów diagnostycznych urzędowo przewidzianych badań w trybie przepisów, dotyczących zwalczania chorób zakaźnych zwierząt oraz pobieranie prób do badań monitoringowych na zawartość pozostałości chemicznych, biologicznych i produktów leczniczych u zwierząt żywych, w tkankach i narządach zwierząt martwych, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz w środkach żywienia zwierząt;
- Gromadzenie i przekazywanie informacji dotyczących występowania chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania i rejestracji w tym stwierdzenia zoonozy lub wykrycia czynnika zoonotycznego;
- Nadzór nad rejestracją i identyfikacją zwierząt prowadzoną przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
- Współpraca z koordynatorem zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt przy wykonywaniu zadań;
- Szkolenie pracowników Powiatowego Inspektoratu i lekarzy wyznaczonych sprawujących nadzór nad obrotem zwierząt i prowadzących monitoring chorób zakaźnych;
- Nadzorowanie zagrożeń epizootycznych lub epidemiologicznych związanych z wykonywaniem działalności polegającej na świadczeniu usług z zakresu medycyny weterynaryjnej;
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zdrowia zwierząt;
- Organizacja pracy oraz szkolenie pracowników Powiatowego Inspektoratu oraz lekarzy wyznaczonych, sprawujących nadzór nad ochroną zwierząt;
- Nadzór nad znakowaniem ,identyfikacją i rejestracją zwierząt oraz dobrostanem zwierząt;
- Wykonywanie bezpośredniego nadzoru i kontroli realizacji warunków weterynaryjnych przez podmioty zajmujące się wylęgiem drobiu i narybku, gospodarstwa akwakultury, fermami drobiu , jaj konsumpcyjnych oraz wylęgowych;
- Sprawowanie nadzoru nad zdrowiem zwierząt przeznaczonych do rozrodu;
- Sprawowanie nadzoru nad jakością zdrowotną materiału biologicznego i jaj wylęgowych drobiu;
- Wykonywanie zadań związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt w przypadku zaistnienia szczególnego zagrożenia epizootycznego;
- Przygotowywanie aktów administracyjnych oraz prowadzenie postępowania
- egzekucyjnego z wykonywania wyżej wymienionych zadań;
- Prowadzenie dokumentacji z wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości
- wynikającej z obowiązujących przepisów.
- Pomoc Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii w zwalczaniu zakaźnych chorób zwierząt, w tym między innymi:
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
- Stanowisko ds. zdrowia zwierząt, zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
- Stanowisko ds. zdrowia zwierząt, zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
- Stanowisko ds. zdrowia zwierząt, zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
- Stanowisko. ds. higieny materiału biologicznego i ochrony zwierząt;
- Stanowisko ds. identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz kontroli wymogów wzajemnej zgodności.
Zadania zespołu koordynuje starszy inspektor weterynaryjny .
§ 12
- Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych należy:
- Sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji, umieszczaniu na rynku oraz sprzedaży bezpośredniej w tym w szczególności nad:
- spełnianiem wymagań weterynaryjnych przy produkcji lub dla produktów pochodzenia zwierzęcego umieszczanych na rynku oraz przywożonych i przeznaczonych na rynek krajowy,
- spełnianiem wymagań dotyczących poszczególnych etapów produkcji,
- warunkami, trybem i zakresem prowadzenia kontroli wewnętrznej w zakładzie, w tym opracowanie, wdrożenie i realizacja systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (system HACCP),
- sposobem znakowania i pakowania tych produktów,
- wymaganiami dotyczącymi świadectw zdrowia, handlowych dokumentów identyfikacyjnych lub innych dokumentów dołączonych do tych produktów,
- wymaganiami dotyczącymi środków transportu,
- sposobem badania zwierząt rzeźnych i ich mięsa, mięsa zwierząt łownych, ryb i produktów rybnych, mięczaków i skorupiaków oraz sposób postępowania z mięsem niezdatnym do spożycia przez ludzi,
- sposobem prowadzenia dokumentacji, w tym nad sposobem dokumentowania pochodzenia zwierząt, z których lub od których pozyskuje się te produkty oraz zakres i sposób prowadzenia rejestru zwierząt, a także sposób dokumentowania pochodzenia tych produktów oraz zakres i sposób prowadzenia rejestru tych produktów,
- Prowadzenie rejestru nadzorowanych podmiotów;
- Pobieranie próbek do celów diagnostycznych urzędowo przewidzianych badań w trybie przepisów dotyczących:
- badania zwierząt rzeźnych i mięsa,
- nadzoru nad jakością zdrowotną środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego,
- monitoringowych badań laboratoryjnych, w tym również na pozostałości chemiczne i biologiczne oraz skażenia radiologiczne;
- Współpraca z koordynatorem zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych przy wykonywaniu zadań;
- Nadzór nad podmiotami produkującymi żywność pochodzenia zwierzęcego, w zakresie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego;
- Nadzór nad podmiotami wytwarzającymi, obracającymi i stosującymi środki żywienia zwierząt i pasze lecznicze;
- Organizacja i koordynacja nadzoru nad ubocznymi produktami zwierzęcymi;
- Organizacja i koordynacja nadzoru nad stosowaniem środków żywienia zwierząt,
- Szkolenia pracowników Powiatowego Inspektoratu sprawujących nadzór nad środkami żywienia zwierząt;
- Prowadzeniem rejestru nadzorowanych podmiotów;
- Pobieranie prób do badań monitoringowych na zawartość pozostałości chemicznych, biologicznych i produktów leczniczych w środkach żywienia zwierząt, oraz w środkach spożywczych pochodzenia z zwierzęcego;
- Nadzór nad wytwarzaniem i stosowaniem środków żywienia zwierząt na własne potrzeby w gospodarstwach rolnych, pobieranie prób do badań monitoringowych;
- Przygotowywanie aktów administracyjnych oraz prowadzenie postępowania
- egzekucyjnego wynikających z wykonywania wyżej wymienionych zadań;
- Prowadzenie dokumentacji z wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości wynikającej z przepisów.
- Sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji, umieszczaniu na rynku oraz sprzedaży bezpośredniej w tym w szczególności nad:
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
- Stanowisko ds. higieny środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego;
- Stanowisko ds. higieny środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego;
- Stanowisko ds. higieny środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego;
- Stanowisko ds. higieny środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego;
- Stanowisko ds. pasz i ubocznych produktów zwierzęcych.
Zadania zespołu koordynuje starszy inspektor weterynaryjny.
§ 13
- Do zadań zespołu do spraw finansowo – księgowych należy:
- Opracowywanie i realizacja planów finansowych w zakresie zatrudnienia, środków budżetowych, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
- Kontrola racjonalnego wykorzystania środków rzeczowych i finansowych;
- Terminowe realizowanie bieżących płatności i zobowiązań;
- Kontrola i analiza realizacji dochodów SP, wydatków budżetowych;
- Prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- Prowadzenie likwidatury i kasy;
- Sporządzanie bilansów i okresowych sprawozdań finansowych;
- Prowadzenie dokumentacji i windykacji dochodów budżetowych;
- Prowadzenie dokumentacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych;
- Sporządzanie listy płac, zaliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich, rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie;
- Potrącanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pracowników oraz prowadzenie obowiązującej dokumentacji;
- opracowywanie analiz ekonomicznych;
- Prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych i naliczanie odpisów amortyzacyjnych i umorzeniowych;
- Podczas nieobecności głównego księgowego jego obowiązki wykonuje z-ca głównego księgowego;
- Zakres zastępstwa rozciąga się na wszystkie kompetencje głównego księgowego.
- Główny księgowy odpowiada w szczególności za przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o rachunkowości oraz realizację następujących zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu i w zakresie rachunkowości:
- Prowadzenie rachunkowości jednostki;
- Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
- Główny księgowy;
- Z-ca głównego księgowego;
- Stanowisko ds. finansów i księgowości.
Zadania zespołu koordynuje główny księgowy .
§ 14
- Do zadań zespołu do spraw administracyjnych należy:
- Nadzór nad sprzętem i oprogramowaniem komputerowym w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii;
- Wdrażanie i administracja systemów informatycznych oraz pomoc użytkownikom w zakresie eksploatacji
- Projektowanie, modernizacja i aktualizacja strony internetowej PIW i Biuletynu Informacji Publicznej;
- Zapewnienie bezpieczeństwa baz danych i danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami;
- Zapewnienie obsługi kancelaryjno-administracyjnej i archiwizacji dokumentów całego Inspektoratu;
- Prowadzenie korespondencji;
- Pisanie oraz redagowanie pism;
- Protokołowanie narad oraz sporządzanie protokołów z tych narad;
- Obsługa interesantów;
- Prowadzenie akt osobowych pracowników, prowadzenie ewidencji legitymacji służbowych i upoważnień;
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej czasu pracy;
- Przygotowywanie informacji, sprawozdań i analiz dotyczących zatrudnienia;
- Obsługa decyzji personalnych;
- Prowadzenie spraw socjalnych;
- Prowadzenie rejestru umów zleceń ugód i porozumień;
- Prowadzenie archiwum zakładowego;
- Prowadzenie magazynu na sprzęt do badań w zakresie zwalczania chorób zakaźnych;
- Zaopatrywanie PIW-et we wszelkiego rodzaju sprzęt, aparaturę, materiały, druki itp. niezbędne do prawidłowego funkcjonowania oraz czuwanie nad prawidłową eksploatacja nieruchomości, instalacji, aparatury;
- Prowadzenie magazynu gospodarczego i ewidencji majątku;
- Organizowanie i kontrolowanie prowadzonych konserwacji, napraw, i remontów instalacji, sprzętu i aparatury oraz racjonalnego wykorzystania środków rzeczowych;
- Realizacja zamówień publicznych;
- Nadzór nad BHP, P.poż, ochrona mienia;
- Rozliczanie czasu pracy kierowcy;
- Utrzymywanie pomieszczeń zakładu i otoczenia w należytej czystości i porządku;
- Utrzymywanie na bieżąco właściwej sprawności pojazdów samochodowych;
- Przestrzeganie terminów okresowych przeglądów technicznych pojazdów w użytkowaniu;
- Bieżące i rzetelne rozliczanie się z kart drogowych, zaliczek pieniężnych, paliwa, olejów, części zamiennych i innych.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
- Stanowisko ds. obsługi informatycznej;
- Stanowisko ds. obsługi sekretariatu;
- Stanowisko ds. osobowych;
- Stanowisko ds. zamówień publicznych;
- Stanowisko ds. utrzymania porządku w urzędzie;
- Konserwator.
§ 15
- Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw obsługi prawnej należy:
- Wykonywanie obsługi prawnej Powiatowego Inspektoratu , w tym świadczenie doradztwa prawnego oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawnych w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii;
- Reprezentowanie Powiatowego Lekarza Weterynarii przed sądami administracyjnymi i sądami powszechnymi;
- Opiniowanie i parafowanie umów, a także aktów normatywnych Powiatowego Lekarza Weterynarii, pism, i innych dokumentów powodujących skutki prawne dla Powiatowego Inspektoratu, w zakresie ich zgodności z prawem, opiniowanie i parafowanie projektów decyzji administracyjnych;
- Wykonywanie innych czynności z zakresu świadczenia pomocy prawnej, zleconych przez Powiatowego Lekarza Weterynarii.
§ 16
- Do zadań Pracowni badania mięsa na obecność włośni (Terenowych Punktów Wykrywania Włośni ) należy:
- Prowadzenie badań mięsa na obecność włośni;
- Prowadzenie związanej z badaniami dokumentacji systemowej.
- Terenowe Punkty Wykrywania Włośni, pod względem funkcjonowania systemu zarządzania jakością podlegają kierownikowi Zakładu Higieny Weterynaryjnej Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Białymstoku, a pod względem wykonywania zadań Powiatowemu Lekarzowi.
§ 17
Do zadań Samodzielnego stanowiska ds. odkażania należy:
- Przeprowadzanie odkażania w miejscach gdzie jest to konieczne ze względu na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt;
- Obsługa samochodu, pomp i innego sprzętu;
- Sporządzanie wynikającej z powyższych zadań dokumentacji.
§ 18
Tryb pracy Inspektoratu określa szczegółowo regulamin pracy wprowadzony zarządzeniem Powiatowego Lekarza.